Hur man lär sin kanin hoppa del 1

Ja nu tänkte jag ge ut lite tipps på hur man kan lära sin kanin och hoppa!
 
  1. Det nu bör börja med är att springa lite i koppel innan,kanske 3-4 gånger innan ni tar fram bommar och hinder.
  2. När ni har sprungit med er kanin i koppel och den vant sig lite kan ni börja plocka fram låga hinder stöd och lite bommar.Ni sätter ena bommen på det absolut lägsta som finns på hinder stöden.Första höjden när man hoppar bör typ va 5 CM..När ni gjort det låter ni er kanin skutta över det ett par gånger.Ni kommer märka om den tycker det är okej..
  3. Sen när ni gjort det och det käns okej kan ni höja ett snäpp.Till kanske tio CM.Ni låter er kanin hoppa över det lite.Det är typ nu ni märker om den vill.Tycker kaninen att det är okej så kan ni fortsätta på samma höjd.Men vill den inte så MÅSTE ni stoppa tillbaks den.För man får ALDRIG tvinga över en kani som inte vet vad den ska göra.Så vill den inte.Försök på samma sätt någon annan dag..
  4. Men om er kanin vill kan ni nu höja till 15 CM.Oftas tycker kanin det blir lite roligar när det kommer upp till lite högre höjder...Ser ni att det går bra så kör ni på den höjden ett par gånger!!
  5. Sen om ni ser att er kanin värkligen gillar att hoppa och förstår precis vad som gäller kan man höja till 20 CM.Men INTE högre såhär första gången...Sen kan ni ju köra på 20 CM ett par gånger!
Ja,dem här fem stegen kan ni börja med om ni vill.Ni behöver ju inte alls lära er kanin och hoppa såhär.Det är i alla fall såhär jag lärde Olli att hoppa.Och om jag får säga det själv så blev det ju ganska lyckat!!
Kommer en del två kanske imorogn men det är inte säkert...Men tänk på att göra samma sak i några dagar,asså gör dem här 5 stegen i kanske 2-3 dager.Så att kaninen börja förstå vad som gäller...Så kör inte på med del 2 nästa dag ni lärt dem hoppa del 1.Hoppas nu fattar för jag är inte så duktig på att förklara alltid..
Men såhär lärde jag i alla fall Olli så ja jag kan inte säga så mycket mer nu...
 
Såhär blir resultatet till slut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback